🌸
AZ OKOS TELEFON
ÉS A MÉDIA ÍRÁNYÍTJA A MAI EMBERT.
🌸
A Mai Gazdagság
A Fösvény
A Pénz Beszél
🌸
Pénz, pénz varázs és a varázslatos pénz ...
amely mindent lehúz a lelkünkről, a testünkről és az életünkről.
🌸
AZ OKOS TELEFON
ÉS A MÉDIA ÍRÁNYÍTJA A MAI EMBERT.
🌸
A Mai Gazdagság
A Fösvény
A Pénz Beszél
🌸
Pénz, pénz varázs és a varázslatos pénz ...
amely mindent lehúz a lelkünkről, a testünkről és az életünkről.
🌸
🌸
"A pénz beszél s tán a kutya is már ugat ...
A kutya beszél s tán a pénz is már ugat ... "
🌸
A kutya beszél s tán a pénz is már ugat ... "
🌸
🌸
"A pénz beszél, a kutya ugat, valaki futtat,
Valaki bújtat, és valaki a pénzért börtönbe juttat.
Nem számít az ész, és nem számít a lélek,
Amikor a pénz beszél hallgatnak a tények.
A szegények pedig csak szívják az adót
És piacra visznek minden eladhatót.
Egy kis delláért már a szomszédod is beköp
Nem érdekli, hogy ki vagy -- pénzért le is köp."
🌸
"A pénz beszél, a kutya ugat, valaki futtat,
Valaki bújtat, és valaki a pénzért börtönbe juttat.
Nem számít az ész, és nem számít a lélek,
Amikor a pénz beszél hallgatnak a tények.
A szegények pedig csak szívják az adót
És piacra visznek minden eladhatót.
Egy kis delláért már a szomszédod is beköp
Nem érdekli, hogy ki vagy -- pénzért le is köp."
🌸
🌸
Grósz Dávid
A Pénzéhes Nő
Pénzsóváros nőt feleségül vette,
pedig ő akár a lánya is lehetne.
Ez szerelem, azt hiszi az ötvenes,
behálózta őt teljesen a pénzéhes.
A nőnek tetszik ez a nagypapa korú,
csak a pénztárcája legyen domború.
Ha a hitvest milliókkal pénzeli,
akkor ő dupla annyiszor szereti.
Luxusban éli világát, és nincs gondja,
és mindig is büdös volt neki a munka.
Más míg a munkahelyén egész nap robotol,
ő addig a tengernél koktélokat kortyol.
Irigylésre méltó az élete a nőszemélynek,
de ez így megfelel a naiv, öreg férjének.
A külsejét látja meg, hogy milyen szép,
észre sem veszi a valódi, gonosz énjét.
Pénzhajhásznak segít majd a plasztikázás,
ha a testén egyszer megjelenik az első ránc.
Műanyag szilikont rakat be, ahová csak lehet,
de nem veszítheti el a pénzt, vele az öreget.
Lenéz mindenkit, akik nem olyan gazdagok,
kiknek tárcái üresek, és egyáltalán nem vastagok.
Ha majd meghal a férje, lesz neki másik,
mert bármelyik pénzeszsákra rámászik.
Sohase kell majd nélkülöznie a kisasszonynak,
és a szegénysége megmarad rossz rémálomnak.
Nyugdíjasként sem szenved meg semmi hiányt,
milliomossá tette előző férje a pénzéhes lányt.
🌸
Grósz Dávid
A Pénzéhes Nő
Pénzsóváros nőt feleségül vette,
pedig ő akár a lánya is lehetne.
Ez szerelem, azt hiszi az ötvenes,
behálózta őt teljesen a pénzéhes.
A nőnek tetszik ez a nagypapa korú,
csak a pénztárcája legyen domború.
Ha a hitvest milliókkal pénzeli,
akkor ő dupla annyiszor szereti.
Luxusban éli világát, és nincs gondja,
és mindig is büdös volt neki a munka.
Más míg a munkahelyén egész nap robotol,
ő addig a tengernél koktélokat kortyol.
Irigylésre méltó az élete a nőszemélynek,
de ez így megfelel a naiv, öreg férjének.
A külsejét látja meg, hogy milyen szép,
észre sem veszi a valódi, gonosz énjét.
Pénzhajhásznak segít majd a plasztikázás,
ha a testén egyszer megjelenik az első ránc.
Műanyag szilikont rakat be, ahová csak lehet,
de nem veszítheti el a pénzt, vele az öreget.
Lenéz mindenkit, akik nem olyan gazdagok,
kiknek tárcái üresek, és egyáltalán nem vastagok.
Ha majd meghal a férje, lesz neki másik,
mert bármelyik pénzeszsákra rámászik.
Sohase kell majd nélkülöznie a kisasszonynak,
és a szegénysége megmarad rossz rémálomnak.
Nyugdíjasként sem szenved meg semmi hiányt,
milliomossá tette előző férje a pénzéhes lányt.
🌸
🌸
🌸
🌸
A Pénz Beszél
"Az Okos Fiatalember"
Szövegíró - Rich
"A Mokány Fiatalember"
A pénz beszél, a kutya ugat, valaki futtat
Valaki bújtat, és valaki a pénzért börtönbe juttat
Nem számít az ész, és nem számít a lélek
Amikor a pénz beszél hallgatnak a tények
A szegények pedig csak szívják az adót
És piacra visznek minden eladhatót
A pénz beszél -- Ő itt a nagyúr
Ha nincsen lóvéd egyből kiszúr a sok sznob állat
Te pedig csak hallgatsz és tartod a szádat
A pénz erő és hatalom, mint Warren G. mondja
Akinek sok pénze van, az a szegényeket elnyomja
A pénz beszél, mert neki mindenre futja
Te pedig csak ugatsz, mint egy kivert kutya
A pénz beszél, mert neki mindenre futja
Te pedig csak ugatsz, mert te vagy a kutya
A pénz beszél -- Te meg csak hallgatsz
Kinn az életben, ha nem ezt teszed, meghalsz
"A Demagóg Uszittó":
A pénz beszél, a kutya ugat,
Én meg csak nézek, a felső tízezer hogyan mulat
A szegény ember pedig kutat,
Keresi az utat, gyorsan sok pénzhez,
Hogyan juthat
A pénz beszél, hallom a szavát,
Vespasianus szerint nem érezni a szagát,
Pedig néha bűzlik, vannak, akik egész nap űzik
Féltik, pedig sok van
Az átlag ember nagy gondban,
Hova tegyem, mit vegyek,
Vásárolhatok, míg van rá keret
Csavargók kiáltása megtölti a teret,
Akinek van pénze, az a szemébe nevet
Rég nem láttam ilyen sok szemetet
A narkós felnyög "Még egy menetet!!!"
De nem teheted, mert nincs rá eleged
Ezért mit teszel, elmész egy bankba,
És pisztollyal sok pénzt kiveszel
Elkapnak és börtönviselt leszel
A pénz meg csak beszél, mert neki mindenre futja
Te pedig csak ugatsz, mint egy kivert kutya
"A Mokány Fiatalember"
A pénz beszél, mert neki mindenre futja
Te pedig csak ugatsz, mert te vagy a kutya
A pénz beszél -- Te meg csak hallgatsz
Kinn az életben, ha nem ezt teszed, meghalsz
"A Szociopata Szerelemgyerek"
Pénz beszél, kutya ugat
Majd megérted, mikor a Glock / Ruger vág a melledben utat
Lyukat üt a fejedben, hogy tán elcsesztem valamit
Ott cseszted el, mikor átvertél valakit,
De a golyó megszabadít a rettegéstől örökre
Így intézik el a dolgokat bizonyos körökben
Pénz beszél, kutya ugat
A pénz meg csúszik az asztal alatt
Így sikálnak el aljasabbnál aljasabb dolgokat,
És ezekről az egyszerű emberek nem is tudnak,
De jobb is, ha nem tudnak, mert a Másvilágra jutnak
Pénz beszél, kutya ugat
A felső tízezer így mulat, időt múlat
100 ezrek repkednek ide-oda-amoda
Sok nagy ember a piszkos pénzét így mossa
Az egyszerű ember meg azt se tudja, mit hoz a holnap,
Hogy a Parlamentben milyen törvényt javasolnak
Mindenről utólag szólnak, pedig minket képviselnek
Akik ezt elhiszik, azok visszamaradottak
Én nem hiszek azoknak, mert állandóan hazudnak
Csak a pénz az, amit képviselnek
Azt tekintik sikernek, ha minket kizsigerelnek
Minden egyes valamit érő javaslatot elbliccelnek,
De ezért drágán megfizetnek -- Nekem hihettek
Mindegyikünket figyelnek, nyilvántartanak
Nyílván tartanak tőlünk, ezért zargatnak
Ha összefognánk, tán elmozdíthatnánk őket,
Mielőtt a kivégző-osztag elé cipelnek és szétlőnek
"A Mokány Fiatalember":
Egy kis delláért már a szomszédod is beköp
Nem érdekli, hogy ki vagy -- pénzért le is köp
Egyre ritkább a rokon és ritkább a barát
Ki pénzért a torkodat nem vágja át
(Egyre több pénz kell, egyre több pénz kell)
A sok mohó disznó minden reggel ezzel kel fel
Össze is dől a fickó, mire 50 éves lesz
Nem kell ide a fű és nem kell ide a szesz
Elég a pénz és nem él sokáig, ha mohó az ész,
Mert belülről végez ki, a terjedő penész
"A Mokány Fiatalember"
A pénz beszél, mert neki mindenre futja
Te pedig csak ugatsz, mert te vagy a kutya
A pénz beszél -- Te meg csak hallgatsz
Kinn az életben, ha nem ezt teszed, meghalsz...
Pénz beszél...
https://m.zeneszoveg.hu › occ › pen...
O.C.C. : Pénz beszél... dalszöveg - Zeneszöveg.hu
https://zeneszoveg.hu › occ › penz-...
🌸
A Pénz Beszél
"Az Okos Fiatalember"
Szövegíró - Rich
"A Mokány Fiatalember"
A pénz beszél, a kutya ugat, valaki futtat
Valaki bújtat, és valaki a pénzért börtönbe juttat
Nem számít az ész, és nem számít a lélek
Amikor a pénz beszél hallgatnak a tények
A szegények pedig csak szívják az adót
És piacra visznek minden eladhatót
A pénz beszél -- Ő itt a nagyúr
Ha nincsen lóvéd egyből kiszúr a sok sznob állat
Te pedig csak hallgatsz és tartod a szádat
A pénz erő és hatalom, mint Warren G. mondja
Akinek sok pénze van, az a szegényeket elnyomja
A pénz beszél, mert neki mindenre futja
Te pedig csak ugatsz, mint egy kivert kutya
A pénz beszél, mert neki mindenre futja
Te pedig csak ugatsz, mert te vagy a kutya
A pénz beszél -- Te meg csak hallgatsz
Kinn az életben, ha nem ezt teszed, meghalsz
"A Demagóg Uszittó":
A pénz beszél, a kutya ugat,
Én meg csak nézek, a felső tízezer hogyan mulat
A szegény ember pedig kutat,
Keresi az utat, gyorsan sok pénzhez,
Hogyan juthat
A pénz beszél, hallom a szavát,
Vespasianus szerint nem érezni a szagát,
Pedig néha bűzlik, vannak, akik egész nap űzik
Féltik, pedig sok van
Az átlag ember nagy gondban,
Hova tegyem, mit vegyek,
Vásárolhatok, míg van rá keret
Csavargók kiáltása megtölti a teret,
Akinek van pénze, az a szemébe nevet
Rég nem láttam ilyen sok szemetet
A narkós felnyög "Még egy menetet!!!"
De nem teheted, mert nincs rá eleged
Ezért mit teszel, elmész egy bankba,
És pisztollyal sok pénzt kiveszel
Elkapnak és börtönviselt leszel
A pénz meg csak beszél, mert neki mindenre futja
Te pedig csak ugatsz, mint egy kivert kutya
"A Mokány Fiatalember"
A pénz beszél, mert neki mindenre futja
Te pedig csak ugatsz, mert te vagy a kutya
A pénz beszél -- Te meg csak hallgatsz
Kinn az életben, ha nem ezt teszed, meghalsz
"A Szociopata Szerelemgyerek"
Pénz beszél, kutya ugat
Majd megérted, mikor a Glock / Ruger vág a melledben utat
Lyukat üt a fejedben, hogy tán elcsesztem valamit
Ott cseszted el, mikor átvertél valakit,
De a golyó megszabadít a rettegéstől örökre
Így intézik el a dolgokat bizonyos körökben
Pénz beszél, kutya ugat
A pénz meg csúszik az asztal alatt
Így sikálnak el aljasabbnál aljasabb dolgokat,
És ezekről az egyszerű emberek nem is tudnak,
De jobb is, ha nem tudnak, mert a Másvilágra jutnak
Pénz beszél, kutya ugat
A felső tízezer így mulat, időt múlat
100 ezrek repkednek ide-oda-amoda
Sok nagy ember a piszkos pénzét így mossa
Az egyszerű ember meg azt se tudja, mit hoz a holnap,
Hogy a Parlamentben milyen törvényt javasolnak
Mindenről utólag szólnak, pedig minket képviselnek
Akik ezt elhiszik, azok visszamaradottak
Én nem hiszek azoknak, mert állandóan hazudnak
Csak a pénz az, amit képviselnek
Azt tekintik sikernek, ha minket kizsigerelnek
Minden egyes valamit érő javaslatot elbliccelnek,
De ezért drágán megfizetnek -- Nekem hihettek
Mindegyikünket figyelnek, nyilvántartanak
Nyílván tartanak tőlünk, ezért zargatnak
Ha összefognánk, tán elmozdíthatnánk őket,
Mielőtt a kivégző-osztag elé cipelnek és szétlőnek
"A Mokány Fiatalember":
Egy kis delláért már a szomszédod is beköp
Nem érdekli, hogy ki vagy -- pénzért le is köp
Egyre ritkább a rokon és ritkább a barát
Ki pénzért a torkodat nem vágja át
(Egyre több pénz kell, egyre több pénz kell)
A sok mohó disznó minden reggel ezzel kel fel
Össze is dől a fickó, mire 50 éves lesz
Nem kell ide a fű és nem kell ide a szesz
Elég a pénz és nem él sokáig, ha mohó az ész,
Mert belülről végez ki, a terjedő penész
"A Mokány Fiatalember"
A pénz beszél, mert neki mindenre futja
Te pedig csak ugatsz, mert te vagy a kutya
A pénz beszél -- Te meg csak hallgatsz
Kinn az életben, ha nem ezt teszed, meghalsz...
Pénz beszél...
https://m.zeneszoveg.hu › occ › pen...
O.C.C. : Pénz beszél... dalszöveg - Zeneszöveg.hu
https://zeneszoveg.hu › occ › penz-...
🌸
🌸
🌸
Bouska Zoltán B.
Pénz Beszél!
Tegnap este olyan hír látott napvilágot,
Melyből kiszűrtem a határtalan kapzsiságot.
Nagy múltú csapatok élén vannak olyan emberek,
Ki annak örül csak, ha pénzben hempereg.
Egymás után csalódsz olyanokban,
Kiket csodálva néztél a lapokban.
Sok ember van, ki jobbnál jobbat remél,
De ebben a világban már csak a piszkos papírfecni beszél.
🌸
Bouska Zoltán B.
Pénz Beszél!
Tegnap este olyan hír látott napvilágot,
Melyből kiszűrtem a határtalan kapzsiságot.
Nagy múltú csapatok élén vannak olyan emberek,
Ki annak örül csak, ha pénzben hempereg.
Egymás után csalódsz olyanokban,
Kiket csodálva néztél a lapokban.
Sok ember van, ki jobbnál jobbat remél,
De ebben a világban már csak a piszkos papírfecni beszél.
🌸
Dal Szöveg
A pénz beszél a kutya ugat,
Aki gazdag a pénzért mulat.
Szegény vagyok, de nem bánom
A faluban mindenki a barátom.
A pénz beszél a kutya ugat,
Aki szegény az ingyen mulat.
Gazdag leszek majd meglátod,
Ha rámnézel a szádat is eltátod.
Mert a pénz csak azért van,
hogy ne éljünk nyugodtan.
Nálam minden egyszerű,
Sose leszek a pénzemért népszerű.
A pénz beszél a kutya ugat,
Aki gazdag a pénzért mulat.
Szegény vagyok, de nem bánom
A faluban mindenki a barátom.
A pénz beszél a kutya ugat,
Aki szegény az ingyen mulat.
Gazdag leszek majd meglátod,
Ha rámnézel a szádat is eltátod.
Mert a pénz csak azért van,
hogy ne éljünk nyugodtan.
Nálam minden egyszerű,
Sose leszek a pénzemért népszerű.
Juhos Györk-Balázs
Pénz Beszél, Kutya Ugat
Engedd el az elengedhetetlent,
Szó mi szó, ez megengedhetetlen.
Pénz beszél, kutya ugat - tartja a mondás -
Bodri pajtás, halljam, mit mond a kondás?
Ne filozofálj az egyszerűség kedvéért,
Háborúzhatsz már a testvériség eszméiért.
Békében honol hontalanok haragja,
Dicsfényben zeng üres templomok harangja.
Kutya beszél, ha a pénz is már,
Bölcs ember hallgat, csupán a költő filozofál.
Teheti, hiszen megteheti,
Nincs, mi figyelmét elterelheti.
Keserűség a költő sajnálatos társa,
Művészi e világ sajátossága.
Ki viszi ki vajon a whiskeyt az asztalra,
Ki issza ki talpon az éjjelt a nappalra?
Zűrzavaró gondolatok cigifüstbe bele,
Űrt kavaró rímképletek táncolgatnak vele.
Elengedhetetlen témakör a megfejthetetlen,
Élményekkel gazdagodunk, ez felejthetetlen.
El ne feledd:
- Pénz beszél s tán a kutya is már.
Pénz Beszél, Kutya Ugat
Engedd el az elengedhetetlent,
Szó mi szó, ez megengedhetetlen.
Pénz beszél, kutya ugat - tartja a mondás -
Bodri pajtás, halljam, mit mond a kondás?
Ne filozofálj az egyszerűség kedvéért,
Háborúzhatsz már a testvériség eszméiért.
Békében honol hontalanok haragja,
Dicsfényben zeng üres templomok harangja.
Kutya beszél, ha a pénz is már,
Bölcs ember hallgat, csupán a költő filozofál.
Teheti, hiszen megteheti,
Nincs, mi figyelmét elterelheti.
Keserűség a költő sajnálatos társa,
Művészi e világ sajátossága.
Ki viszi ki vajon a whiskeyt az asztalra,
Ki issza ki talpon az éjjelt a nappalra?
Zűrzavaró gondolatok cigifüstbe bele,
Űrt kavaró rímképletek táncolgatnak vele.
Elengedhetetlen témakör a megfejthetetlen,
Élményekkel gazdagodunk, ez felejthetetlen.
El ne feledd:
- Pénz beszél s tán a kutya is már.
A Pénz Beszél
Kazai László
Zene Szöveg
A pénz beszél, viszont a kutya,
a kutya az csak ugat (vau-vau-vau),
az ember kidől, ha nincsen miből.
A pénz beszél, viszont a kutya,
a kutya az csak ugat (vau-vau-vau),
az élet nehéz, mert pénz kell, pénz!
Az pénz felvidít, a pénz boldogít,
mindenki a pénzér’ él,
ha még a látszat is ezért csal.
Ezért dolgozol, ezért dolgozol,
mindennek csak pénz az ára,
pénz kell fűre, pénz kell fára.
A pénz beszél, viszont a kutya,
a kutya az csak ugat (vau-vau-vau),
az ember kidől, ha nincs miből.
Kazai László
Zene Szöveg
A pénz beszél, viszont a kutya,
a kutya az csak ugat (vau-vau-vau),
az ember kidől, ha nincsen miből.
A pénz beszél, viszont a kutya,
a kutya az csak ugat (vau-vau-vau),
az élet nehéz, mert pénz kell, pénz!
Az pénz felvidít, a pénz boldogít,
mindenki a pénzér’ él,
ha még a látszat is ezért csal.
Ezért dolgozol, ezért dolgozol,
mindennek csak pénz az ára,
pénz kell fűre, pénz kell fára.
A pénz beszél, viszont a kutya,
a kutya az csak ugat (vau-vau-vau),
az ember kidől, ha nincs miből.
Bódás János
Ha Lenne Egykét Millióm
Ha lenne egykét millióm,
vagy kihúznák a sorsjegyem,
nem kéne nékem mondani,
hogy szívem, kezem jót tegyen!
Százezreket szétosztanék,
meg se kottyanna, hogy adok,
Maradhatna nékem még elég –
- De így? – hisz oly koldus vagyok!
Így szól a zsugori rossz szívem,
s a mellem zord, vad sarkvidék...
(S tudom: ha százszor-annyi van,
a százszor-annyi sem elég.”
S tudom, hogy nincs olyan kevés,
miből ne jutna másnak is,
mert csoda ez bár, de igaz:
hogy vezethet vakot „vak” is.
S egy fillér több, mint millió,
mit tévedésből ád kezed.
Legbőkezűbb adakozók
a bibliai özvegyek!
Jaj, néked, te sopánkodó:
akárhogy is szorongatod,
Isten a bankóidba markol
s elvesz majd egy helyett hatot!
(Nemrég a fiam volt beteg,
én elestem, kezem törött,
egy új esernyőm elveszett,
s evickéltünk gond s baj között.)
Mert Isten tudja, hogy mi kell,
s nem hagy nálam fölösleget.
Nem adtam, hát elvette Ő,
s tán még kamatot is szedett!
De jut, s marad is, ha muszáj.
Ó, én vak, önző, jég-eszem!
Hát nem jobb adni örömest,
előre, önként, szívesen!?
Időt, erőt, pénzt és ruhát,
vigasztalást és kenyeret!
- Jöjj, szállj szívembe isteni
lemondás, jóság, szeretet.
Hadd tékozoljak boldogan,
gyermek-nábobként könnyedén,
ne vigyen kényszer-lemondásra
a gyógyszer, baleset, szenvedély.
Jobb adni másnak: így tudom:
szegényen is gazdag vagyok,
s láthatom, ahogy sok borús szem
hálás örömmel felragyog!
Ha Lenne Egykét Millióm
Ha lenne egykét millióm,
vagy kihúznák a sorsjegyem,
nem kéne nékem mondani,
hogy szívem, kezem jót tegyen!
Százezreket szétosztanék,
meg se kottyanna, hogy adok,
Maradhatna nékem még elég –
- De így? – hisz oly koldus vagyok!
Így szól a zsugori rossz szívem,
s a mellem zord, vad sarkvidék...
(S tudom: ha százszor-annyi van,
a százszor-annyi sem elég.”
S tudom, hogy nincs olyan kevés,
miből ne jutna másnak is,
mert csoda ez bár, de igaz:
hogy vezethet vakot „vak” is.
S egy fillér több, mint millió,
mit tévedésből ád kezed.
Legbőkezűbb adakozók
a bibliai özvegyek!
Jaj, néked, te sopánkodó:
akárhogy is szorongatod,
Isten a bankóidba markol
s elvesz majd egy helyett hatot!
(Nemrég a fiam volt beteg,
én elestem, kezem törött,
egy új esernyőm elveszett,
s evickéltünk gond s baj között.)
Mert Isten tudja, hogy mi kell,
s nem hagy nálam fölösleget.
Nem adtam, hát elvette Ő,
s tán még kamatot is szedett!
De jut, s marad is, ha muszáj.
Ó, én vak, önző, jég-eszem!
Hát nem jobb adni örömest,
előre, önként, szívesen!?
Időt, erőt, pénzt és ruhát,
vigasztalást és kenyeret!
- Jöjj, szállj szívembe isteni
lemondás, jóság, szeretet.
Hadd tékozoljak boldogan,
gyermek-nábobként könnyedén,
ne vigyen kényszer-lemondásra
a gyógyszer, baleset, szenvedély.
Jobb adni másnak: így tudom:
szegényen is gazdag vagyok,
s láthatom, ahogy sok borús szem
hálás örömmel felragyog!
Ady Endre
Mammon - Szerzetes Zsoltára
Babilon sötét vizeinél ülve
Akasztom hárfám szent, szomoru fűzre,
Habok locsognak és süvölt az élet.
Én atyám, Mammon: fohászkodik hozzád
Könnyek sarában a te kis cseléded.
Ülök rabságban, sír, reszket a hárfa.
Szűz papod vagyok, már semmit se várva,
Hatalmat vágyam nem vesz soha rajtad.
Én atyám, Mammon, szomoru szűzségem
Vigasztald meg, hogy így jó s Te akartad.
Zúgd, hogy ez így jó s rongyságom nem átok,
Dervised vagyok, boncod, szent barátod,
Arany elkerül s elkerül az Élet
S örömödre van kincsekből kitudott
Bús, szűz életű, szegény kis cseléded.
Babilon sötét vizeinél ülve
Engedd, hogy arcom a Pénz elkerülje.
Engedd, hogy legyek szűz, szerzetes árva,
Engedd, hogy fagyjak boldog jégszoborrá
S boldogan zengjen téged ez a hárfa.
Mammon - Szerzetes Zsoltára
Babilon sötét vizeinél ülve
Akasztom hárfám szent, szomoru fűzre,
Habok locsognak és süvölt az élet.
Én atyám, Mammon: fohászkodik hozzád
Könnyek sarában a te kis cseléded.
Ülök rabságban, sír, reszket a hárfa.
Szűz papod vagyok, már semmit se várva,
Hatalmat vágyam nem vesz soha rajtad.
Én atyám, Mammon, szomoru szűzségem
Vigasztald meg, hogy így jó s Te akartad.
Zúgd, hogy ez így jó s rongyságom nem átok,
Dervised vagyok, boncod, szent barátod,
Arany elkerül s elkerül az Élet
S örömödre van kincsekből kitudott
Bús, szűz életű, szegény kis cseléded.
Babilon sötét vizeinél ülve
Engedd, hogy arcom a Pénz elkerülje.
Engedd, hogy legyek szűz, szerzetes árva,
Engedd, hogy fagyjak boldog jégszoborrá
S boldogan zengjen téged ez a hárfa.
Keletkezés - Történet
Egyik jellemző, sajátos példája ez a vers Ady ellentétes érzéseket és gondolatokat ütköztető, drámai ellentétekre is összpontosító költői műhelyének. Mert a Mi urunk: a Pénz ciklusba besorolt Mammon-szerzetes zsoltára valójában ellen-pénz-vers: önkéntes vagy inkább önironikusan „kényszerű” lemondás a pénz utáni vágyódásról, sóvárgásról.
A költeménynek erre az ellenpontozó jellegére, logikájára már Földessy Gyula felhívta a figyelmet: utal arra, hogy az 1905 elején publikált Ima Baál istenhez (l. az AEÖV II.-ben) c. vers „aranyért esengő” szólamával szemben azért „fohászkodik” a poéta, „hogy szűzen maradjon a pénztől” (Földessy: Amt 76.).
A lírai én saját élethelyzetének és életérzésének kifejezésére Ady ismét – mint annyi más vers esetében – a hagyományos elemek újszerű felidézését, értelmezését és a hagyománytól eltérő összefüggéseknek az előbbiekhez kapcsolódó hozzáillesztését „hasznosítja”. Hiszen nem csupán a költemény címében lelhető meg a „zsoltár” szó, hanem a vers szövegében is egyértelmű a zsoltáros hangvétel: Babilon sötét vizeinél ülve / Akasztom hárfám szent, szomoru fűzre.
Mintha csak a bibliai szöveg parafrázisát olvasnánk az előbbi sorokban, mert az eredeti így szól: „Babilon folyóvizeinél, ott ültünk és sírtunk, mikor a Sionról megemlékezénk. – A fűzfákra, közepette, oda függesztettük hárfáinkat” (Zsoltárok könyve 137:1–2.). A bibliai zsoltár hátterét adó babiloni fogság képzete Ady mondandójához nem illik, nem kapcsolható.
Babilon itt – miként az e kötetben található, a BN 1907. szept. 8-i számában megjelent Sötét vizek partján c. vers esetében – nem konkrét helyet jelöl, csupán a bibliai alluzió révén a vershelyzet körülírására szolgál. A lírai én nyomorúsága csak hasonló a babiloni fogságban sínylődőkkel: ő a pénztelenség „rabságában” gyötrődik. Az ő keserve innen fakad: Ülök rabságban, sír, reszket a hárfa.
A vershelyzet irányultsága azonban e különbségből adódóan teljesen más összefüggésekbe fordul, mint az ószövetségi alapszituáció. Nem is lehet másként, hiszen Ady verse nem istenes, hanem profán zsoltár. Furcsa is lenne e tárgyban az Úrhoz szólnia, Sion énekeit idéznie és Jeruzsálem után sóvárognia. Így választotta atyjául Mammont, akihez fohászkodhat.
Kétes értékű és provokatív választás, mert az újszövetségben Mammon éppen az Isten ellenlábasaként fordul elő. Az egyik helyen így: „Senki sem szolgálhat két úrnak. Mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikhez ragaszkodik és a másikat megveti.
Nem szolgálhattok Istennek és a Mammonnak.” (Máté 6:24.) A másik helyen néhány felvezető mondat után az előzővel szinte szó szerint egyező kijelentés található: „Én is mondom néktek, szerezzetek magatoknak barátokat a hamis mammonból, hogy, mikor meghaltok, befogadjanak benneteket az örök hajlékokba […] Ha azért a hamis mammonon hívek nem voltatok, ki bízná reátok az igazi kincset? […] Egy szolga sem szolgálhat két úrnak: mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikhez ragaszkodik, és a másikat megveti.
Nem szolgálhattok az Istennek és a mammonnak.” (Lukács 16:9., 11., 13.)
Mammon a régi asszírok pénz és bőségistene volt. Minden bizonnyal a pénz, nyereség jelentésű arameus eredetű mamon szóból származik. A Biblia az Istennel szembeállított, gazdagságot jelölő személyes hatalomként idézi fel.
Ady versbéli értelmezése némiképpen eltér ettől, hiszen a Mammon-szerzetes helyzete nála éppen a kincsekből kitudott pénztelenség állapotát jelenti. Önironikusan szól a maga pénzért sóvárgásáról.
Egyik jellemző, sajátos példája ez a vers Ady ellentétes érzéseket és gondolatokat ütköztető, drámai ellentétekre is összpontosító költői műhelyének. Mert a Mi urunk: a Pénz ciklusba besorolt Mammon-szerzetes zsoltára valójában ellen-pénz-vers: önkéntes vagy inkább önironikusan „kényszerű” lemondás a pénz utáni vágyódásról, sóvárgásról.
A költeménynek erre az ellenpontozó jellegére, logikájára már Földessy Gyula felhívta a figyelmet: utal arra, hogy az 1905 elején publikált Ima Baál istenhez (l. az AEÖV II.-ben) c. vers „aranyért esengő” szólamával szemben azért „fohászkodik” a poéta, „hogy szűzen maradjon a pénztől” (Földessy: Amt 76.).
A lírai én saját élethelyzetének és életérzésének kifejezésére Ady ismét – mint annyi más vers esetében – a hagyományos elemek újszerű felidézését, értelmezését és a hagyománytól eltérő összefüggéseknek az előbbiekhez kapcsolódó hozzáillesztését „hasznosítja”. Hiszen nem csupán a költemény címében lelhető meg a „zsoltár” szó, hanem a vers szövegében is egyértelmű a zsoltáros hangvétel: Babilon sötét vizeinél ülve / Akasztom hárfám szent, szomoru fűzre.
Mintha csak a bibliai szöveg parafrázisát olvasnánk az előbbi sorokban, mert az eredeti így szól: „Babilon folyóvizeinél, ott ültünk és sírtunk, mikor a Sionról megemlékezénk. – A fűzfákra, közepette, oda függesztettük hárfáinkat” (Zsoltárok könyve 137:1–2.). A bibliai zsoltár hátterét adó babiloni fogság képzete Ady mondandójához nem illik, nem kapcsolható.
Babilon itt – miként az e kötetben található, a BN 1907. szept. 8-i számában megjelent Sötét vizek partján c. vers esetében – nem konkrét helyet jelöl, csupán a bibliai alluzió révén a vershelyzet körülírására szolgál. A lírai én nyomorúsága csak hasonló a babiloni fogságban sínylődőkkel: ő a pénztelenség „rabságában” gyötrődik. Az ő keserve innen fakad: Ülök rabságban, sír, reszket a hárfa.
A vershelyzet irányultsága azonban e különbségből adódóan teljesen más összefüggésekbe fordul, mint az ószövetségi alapszituáció. Nem is lehet másként, hiszen Ady verse nem istenes, hanem profán zsoltár. Furcsa is lenne e tárgyban az Úrhoz szólnia, Sion énekeit idéznie és Jeruzsálem után sóvárognia. Így választotta atyjául Mammont, akihez fohászkodhat.
Kétes értékű és provokatív választás, mert az újszövetségben Mammon éppen az Isten ellenlábasaként fordul elő. Az egyik helyen így: „Senki sem szolgálhat két úrnak. Mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikhez ragaszkodik és a másikat megveti.
Nem szolgálhattok Istennek és a Mammonnak.” (Máté 6:24.) A másik helyen néhány felvezető mondat után az előzővel szinte szó szerint egyező kijelentés található: „Én is mondom néktek, szerezzetek magatoknak barátokat a hamis mammonból, hogy, mikor meghaltok, befogadjanak benneteket az örök hajlékokba […] Ha azért a hamis mammonon hívek nem voltatok, ki bízná reátok az igazi kincset? […] Egy szolga sem szolgálhat két úrnak: mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikhez ragaszkodik, és a másikat megveti.
Nem szolgálhattok az Istennek és a mammonnak.” (Lukács 16:9., 11., 13.)
Mammon a régi asszírok pénz és bőségistene volt. Minden bizonnyal a pénz, nyereség jelentésű arameus eredetű mamon szóból származik. A Biblia az Istennel szembeállított, gazdagságot jelölő személyes hatalomként idézi fel.
Ady versbéli értelmezése némiképpen eltér ettől, hiszen a Mammon-szerzetes helyzete nála éppen a kincsekből kitudott pénztelenség állapotát jelenti. Önironikusan szól a maga pénzért sóvárgásáról.
Louise De Funes Videói
Magyarul
Magyarul
🌸
Az agyunk egyre kisebb és kisebb
Az agyunk egyre kisebb és kisebb
Modern életformánk komoly hatást gyakorol agyunkra és annak változásaira, de ezen hatások egyáltalán nem tekinthetők pozitívnak.
- Az agyunk egyre kisebb és kisebb.
- Nem vagyunk okosabbak. A viktoriánus korszak óta az átlag IQ évszázadonként 1,6 ponttal csökkent.
- Több funkció egyidőben történő ellátása negatív hatással van produktivitásunkra.
Mikor egyszerre több dologgal foglalkozol a figyelmed és teljesítményed csökken, a tanulás folyamatát lelassítja és rövidtávú memóriádnak is árt. - Az Y generáció tagjai (jelenleg a 18-34 év közti személyek) lényegesen feledékenyebbek, mint a babyboomerek (1940-1959 közt születettek).
Hajlamosabbak elfelejteni azt, hogy milyen nap van vagy azt, hogy hova tették kulcsukat, mint szüleik! - Az emberi agyat általában a legfejlettebb technológiai vívmányokhoz hasonlítják. Hasonlították már az órához, telefonközponthoz, számítógéphez és az utóbbi időben az internethez is.
- A koncentrálóképességünk időtartama egyre rövidebb.
2000-ben az átlagos időtartam 12 másodperc volt. Jelenleg ez 8 másodperc, ami kevesebb, mint az aranyhalaké, mely 9 másodpercnek felel meg. - Agyad tárhelyének kapacitása nincs korlátozva, nem tud megtelni úgy, mint számítógéped RAM-ja.
🌸
🌸